סרן ד"ר סטפן אלכסנדר לנדס

סרן ד"ר

סטפן-אלכסנדר לנדס

בן אריקה וליביו

נפל ביום ט”ו בסיון תשמ”ב
(06/06/1982)
בן 36 היה בנופלו
סיפור חייו
בן אריקה וליביו, נולד בבוקרשט שברומניה ביום ה’ בחשוון תש”ז (30.10.1946). כבן 13 שנים היה סטפן כשעלה עם הוריו לארץ. את לימודיו היסודיים הוא סיים ברומניה, וכשעלה לארץ בשנת 1959 למד ב”גימנסיה הרצליה” בתל-אביב. בן יחיד היה סטפן במשפחתו.
באוגוסט 1965 הוא התגייס לצה”ל ושירת ביחידת קשר, כמפעיל וכאלחוטאי מורס. בדצמבר 1966 עלה סטפן לדרגת רב”ט. הוא שאף ללמוד רפואה וללכת בעקבות הוריו הרופאים, אולם למרות בקשותיו המשיך לשרת בחיל-הקשר. סטפן השתתף במלחמת ששת הימים, והגיע לדרגת סמ”ר. כשסיים את שירותו הצבאי, הוא התחיל ללמוד רפואה תחילה באוניברסיטת בולוניה, אחר-כך
בחיפה ולבסוף באוניברסיטת תל-אביב. בשנת 1974 סיים סטפן את לימודיו באוניברסיטה בהצטיינות. הוא התמחה במרכז הרפואי בתל-אביב.
ד”ר לנדס היה בין הרופאים הבולטים בתחום הקרדיולוגיה. הוא נמנה עם ראשוני הרופאים במחלקה לטיפול נמרץ בבית-החולים “איכלוב”, והיה מיוזמי “שח”ל” (שירות חולי לב) ומקימיה. הוא שקבע את הנוהלים בשירותי הניידת להחייאה, וטיפל בהדרכת רופאים וחובשים.
בינואר 1976 נתמנה סטפן לקצין רפואה בצה”ל. כעבור שנה אחת, הוא עלה לדרגת סגן. בשנת 1979 התמנה סטפן לתפקיד רופא תעופתי, וכחודשיים לפני שנפל, באפריל 1982, עלה לדרגת סרן.
ד”ר לנדס השתתף בשלוש מלחמות: במלחמת ששת הימים, במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת שלום הגליל. כשפרצו הקרבות בלבנון, הוא גויס מיד לקו הראשון, כרופא מוטס במסוק. במלחמת שלום הגליל הומחשה בעליל הקרבה שבין הרופא ובין קו האש. בניגוד למקובל בצבאות אחרים בעולם, שבהם מוגשת העזרה הראשונה על-ידי חובשים מוטסים, בצה”ל הרופא המומחה הוא המגיע אל החייל הפצוע בשדה הקרב. וד”ר לנדס היה אחד הרופאים האלה.
הוא גילה מסירות רבה הן בפעילותו האזרחית במגן-דוד-אדום, והן בפעילותו בצבא בתחום מומחיותו – החייאה ומחלת לב. התייחסותו למקצוע הרפואה הייתה רצינית ביותר. אולם עם כל רצינותו היה ד”ר לנדס בעל חוש הומור, בעל חוכמת-חיים, ידע שפות רבות, התעניין באמנות, אהב בידור ונחשב לאדם בעל אינטליגנציה גבוהה ביותר בחוג חבריו.
ביום הראשון של הקרבות במלחמת שלום הגליל, ט”ו בסיון תשמ”ב (6.61982), הוזעק ד”ר לנדס להגיש עזרה רפואית לחיילים שנפגעו ליד נבטיה. הוא יצא במסוק עם צוות של ארבעה אנשי רפואה. המסוק הופל וארבעת נוסעיו נספו. ביניהם היה ד”ר סטפן-אלכסנדר לנדס.
שר הביטחון אריאל שרון כתב עליו לאמו: “סרן ד”ר לנדס נפל בעת פעולות חילוץ פצועים באיזור נבטיה שבלבנון. הוא היה מסור לתפקידו, בעל יוזמה, קפדן בביצוע משימותיו, תמיד מוכן לכל קריאה לחלץ פצועים. כל מי שהכירו – אהבו”.
מפקד יחידתו כתב עליו: “סטפן-אלכסנדר, כפי שהכרנוהו, היה דמות ססגונית ומעניינת. בתחום המקצוע תרם רבות ליחידה בשיפור שיטות החייאה ומיכשור רפואי. בתחום האישי הכרנוהו כאדם חביב, ביישן מעט, עם חיוך כמעט נצחי, בעל חוש הומור מפותח מאוד, מילא תפקידים בהתנדבות עד יומו האחרון, כפי שעשה בחייו בתחומים רבים”.
בן 35 שנים הוא היה במותו. על-שמו הוקם גן זיכרון ובו מדשאה רחבת-ידיים, בחצר בית-החולים “איכילוב”, בשטח מיוחד שהוקצה על-ידי הנהלת בית-החולים, שאותו שירת בכשרון ובמסירות.
הוא הובא למנוחות בבית-הקברות הצבאי בקריית שאול בתל-אביב. הוא השאיר אחריו אם.
Skip to content